Rock 'n Roll

Rock 'n Roll
Elvis Presley
Chuck Berry
Bill Haley
Buddy Holly
Little Richard
Jerry lee Lewis
Bo Diddley
Eddie Cochran
Gene Vincent
Everly Brothers
Carl Perkins

NederRock

NederRock
Oety & his Real Rockers
Tielman Brothers
Peter Koelewijn
Ria Valk
Tekst: Kom van...
Tekst: Rockin' Billy
Wurlitzer Jukebox

Toppers

Billie Eilish

Policy Beleid
 
 


Rock Plaza over

Rock 'n Roll



Chuck Berry

Uit de Muziekencyclopedie:

Rock 'n' roll ontstaat in het midden van de jaren vijftig in Amerika uit het samensmelten van blanke country & western en zwarte rhythm & blues. Tijdens de economische crisis in de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog trekken veel plattelandsbewoners naar de stad. Zij nemen hun muziek mee, maar in hun nieuwe leefomgeving verandert die al snel van klank. De nieuwste vindingen, de elektrische gitaar en het drumstel, vormen de basisinstrumenten voor de city blues.

De muziek van de blanke Amerikaanse plattelandsbevolking maakt een soortgelijke ontwikkeling mee. Hillbilly music wordt country & western en krijgt door die elektrische versterking ook een hardere klank. In steden als Memphis, New Orleans en Chicago vliegen vonken van inspiratie over van de ene muziekcultuur naar de andere. Countrymuzikanten gaan een drumstel gebruiken en kopiŽren de zwarte ritmes en bluesschema's. Bluesjongens versnellen hun tempo om ook op te kunnen treden in de overwegend blanke dansclubs.

Daar is vlak na de Tweede Wereldoorlog veel geld te verdienen. Honderdduizenden soldaten keren terug uit Europa en feesten er lustig op los. In talloze rokerige danszaaltjes kruipen de blanke en zwarte volksmuziek naar elkaar toe. Op de landelijke Amerikaanse radio en televisie is daarvan niets te horen. De grote platenmaatschappijen hebben evenmin aandacht voor de 'heidense' muziek met haar vaak onverbloemd erotische teksten. Maar op lokale platenlabels verschijnen talloze plaatjes van dansorkesten. De blanke diskjockey Alan Freed introduceert in 1951 een radioprogramma waarin hij aandacht besteedt aan zwarte muziek: de Moondog's House Rock 'n' Roll Party.

De woorden rock 'n' roll heeft hij gepikt van enkele plaatjes. Of de term nu staat voor de manier van dansen die in die jaren gebruikelijk is, waarbij het meisje tegen de jongen aan komt (rock) en vervolgens weer wegdraait (roll) of gewoon een metafoor is voor de geslachtsdaad, zal wel nooit worden achterhaald. De term klinkt lekker en wordt al snel gemeengoed. uit de clubs. Alan Freed wordt beschimpt als 'nigger lover' en beticht van omkoping, maar zijn programma is mateloos populair onder jongeren, die via hem voor het eerst kennismaken met de opwindende dansmuziek.

Een wat verlegen jongen uit Memphis, Tennessee, die in juli 1954 zijn eerste plaatje opneemt voor het lokale platenlabel Sun Records. In de pauze zetten hij en zijn begeleiders Arthur Crudup's That's All Right (Mama) in. Presley zingt het lied met dezelfde intensiteit en maniertjes als een zwarte zanger. Platenbaas Sam Philips beseft dat hij goud in handen heeft. Vertolkt door een blanke die even goed is als zijn zwarte collega's, kan rock 'n' roll ook op grote schaal doorbreken. Na enkele lokale hits verkoopt hij zijn act aan de grote platenmaatschappij RCA die in april 1956 Elvis met de single Heartbreak Hotel op landelijke schaal lanceert. De doorbraak wordt bewerkstelligd met enkele zorgvuldig geplande televisieoptredens, waarin Elvis zijn podiumact laat zien: wild zwaaiend met de armen en schijnbaar ongecontroleerd heupwiegend. De impact is enorm. Zoiets onbehoorlijks is nog nooit vertoond, vinden veel ouders. De meeste jongeren proeven de opwinding en vinden het prachtig. Het eerste tieneridool is geboren. En wat nog belangrijker is: rock 'n' roll is niet meer een 'ondergronds' verschijnsel, maar staat volop in de schijnwerpers van de massamedia.