Rock 'n Roll

Rock 'n Roll
Elvis Presley
Chuck Berry
Bill Haley
Buddy Holly
Little Richard
Jerry lee Lewis
Bo Diddley
Eddie Cochran
Gene Vincent
Everly Brothers
Carl Perkins

NederRock

NederRock
Oety & his Real Rockers
Tielman Brothers
Peter Koelewijn
Ria Valk
Tekst: Kom van...
Tekst: Rockin' Billy
Wurlitzer Jukebox

Toppers

Billie Eilish

Policy Beleid
 
 


Rock Plaza over

Ria Valk



Ria Valk

Ook in Nederland slaat rock-'n-roll aan, maar vooral onder de arbeidsjeugd en de middenklasse. De Nederlandse samenleving is in de jaren 50 in wederopbouw en er heerst een sobere en spaarzame moraal onder de oudere generaties. Maar de jeugd krijgt ook in Nederland meer te besteden en onder invloed van muziek, uit met name de Verenigde Staten, ontstaan subculturen. Al voor de Tweede Wereldoorlog is Amerika een cultureel gidsland in de muziek, na 1945 groeit dit tot ongekende hoogte.
Rock-'n-rollmuziek verovert in de jaren 50 de harten van de Nederlandse jeugd. Eindelijk is daar muziek die gaat over zaken die de jeugd bezighoudt. De rockrage biedt een bevrijding van de sobere jaren 50. Met man en macht probeert de oudere generatie zich tegen het onzedelijke gedans en gesjans te verzetten. Maar was de rockrage hier nou wel zo’n groot probleem? Hoe zag rock-'n-roll eruit in Nederland? Rock-'n-rollmuziek verovert in de jaren 50 de harten van de Nederlandse jeugd. Eindelijk is daar muziek die gaat over zaken die de jeugd bezighoudt. De rockrage biedt een bevrijding van de sobere jaren 50. Met man en macht probeert de oudere generatie zich tegen het onzedelijke gedans en gesjans te verzetten.

 

Op vrijdag 11 november 1960 kwam het liedje ‘Hou je echt nog van mij, Rocking Billy’ op de markt. Oorspronkelijk heette het lied ‘Är du kâr i mig ännu, klas-gö-ran’. Het werd gezongen door Lill-Babs en geschreven door Stig Anderson. Babs werd later in Zweden bekend als actrice en Anderson zou de geschiedenis ingaan als de manager van ABBA.

Jack Bulterman vond echter het oorspronkelijke liedje niet echt bij Ria passen, het was immers een walsje en ingegeven door Ria’s successen in het land, bouwde hij met tekstschrijver Willy Rex het nummer om tot een echte rock-’n-roll-song. In het door Bulterman geformeerde begeleidingsorkest zaten: Eddy Christiani (gitaar), Ger Daalhuisen (Bas), Nico Prins (drums), Tony Vos (saxofoon) en Marcel Tielemans (trombone). Het koeiengeloei aan het begin van de plaat is van kunstfluiter en imitator Jan Zijdel. De plaat sloeg werkelijk in als een bom en hiermee was Ria de eerste vrouwelijke rock ’n roll-zangeres van Nederland. Per dag gingen er 1500 exemplaren over de toonbank. De plaat bereikte zelfs de nummer 2 positie in de hitparade en uiteindelijk werden er meer dan 110.000 exemplaren verkocht in Nederland. Er kwam vraag uit het buitenland. Op dinsdag 7 maart 1961 volgde de Engelstalige versie en op maandag 12 februari 1962 tenslotte nog de Duitstalige versie onder de titel ‘Der Stern, den der Sheriff so gern hat’.

Ria was in 1961 ongekend populair. De muziekbladen Tuney Tunes en Muziekexpres riepen haar in 1961 uit tot de populairste artiest van het land. Ze had een fanclub en kreeg dagelijks tientallen brieven per dag. Als ze ergens optrad gebeurde er hysterische taferelen. Er moest geregeld politie aan te pas komen, om de menigte in bedwang te houden. De teenagers wilden allemaal een glimp van haar opvangen en dat niet alleen. Ze wilden een handtekening, haar een cadeau geven en soms zelfs even aan aan haar zitten. In veel gevallen moest Ria dan via de achterdeur of via het dak haar werkterrein verlaten.