Rock 'n Roll

Rock 'n Roll
Elvis Presley
Chuck Berry
Bill Haley
Buddy Holly
Little Richard
Jerry lee Lewis
Bo Diddley
Eddie Cochran
Gene Vincent
Everly Brothers
Carl Perkins

NederRock

NederRock
Oety & his Real Rockers
Tielman Brothers
Peter Koelewijn
Ria Valk
Tekst: Kom van...
Tekst: Rockin' Billy
Wurlitzer Jukebox

Toppers

Billie Eilish

Policy Beleid
 
 


Rock Plaza over

Rock 'n Roll



Chuck Berry

Uit de Muziekencyclopedie:

In Nederland zijn de indorockers wegbereiders van de rock 'n' roll, met de Tielman Brothers en de The Javalins als meest opvallende namen. Op de radio zijn die echter niet of nauwelijks te horen. Daarvoor worden buitenlandse hits door producers en orkestleiders naar het Nederlands vertaald. Die kopieën zijn aanzienlijk braver dan het origineel. Dat verandert als in 1960 Peter (Koelewijn) en zijn Rockets uit Eindhoven hun debuutsingle Kom Van Dat Dak Af uitbrengen, een geslaagde combinatie van Amerikaanse rock 'n' roll met een Nederlandstalige tekst. Voor die tijd ongekend, en een gigantische hit in zowel Nederland als België. Kom Van Dat Dak Af is een echte evergreen: in 1971, 1981 en 1989 wordt het in aangepaste uitvoeringen opnieuw een hit. Peter en zijn Rockets gaan al in 1963 uit elkaar, maar Koelewijn is later een zeer succesvol zanger, componist en producer.

René Nodelijk speelt eerst in de Haagse Rocking Sensation Boys. Met zijn eigen groep René & the Alligators maakt hij instrumentale rock 'n roll à la The Shadows en The Ventures. Tussen 1961 en 1965 maken de Alligators vele singles en vier EP's. Hun bekendste nummer is Guitar Boogie, dat jarenlang fungeert als herkenningsmelodie van het Veronica-radioprogramma Goud van Oud. De groep kent vele bezettingswisselingen; de later bekend geworden Hans Vermeulen en Cesar Zuiderwijk spelen korte tijd mee. Nadat de groep als Alligators nog een single heeft opgenomen werkt men tot 1977 als dansorkest onder de naam Toby Collar.

Met de komst van de beatmuziek in de jaren zestig is rock'n'roll niet langer het meest hippe, opzwepende en rebelse dat er is. Begin jaren zeventig is het, met de nieuwe ontwikkelingen die dan gaande zijn in de muziek, zelfs achterhaald en - ook qua imago - van een vorige generatie. Long Tall Ernie & The Shakers ontstaat in 1972 dan ook min of meer als grap, uit de Arnhemse groep Moan, voorheen The Moans, waarin ook onder meer Herman Brood, pianist Jaap Dekker en de latere Cuby & The Blizzards-bassist en Music Maker hoofdredacteur Jaap van Eik hun carrières beginnen. Bij optredens speelt Moan 'progressieve' popmuziek, na de pauze komen de leden verkleed als rockers terug en spelen een set rock & roll-covers als Long Tall Ernie & The Shakers. Vanaf 1973 wordt het echter serieuzer aangepakt. Via een uitgekiende publiciteitscampagne worden The Shakers gelanceerd als onvervalst ruige rock & roll-act. Geruchten over agressieve en criminele bandleden, vermeende vechtpartijen met platenbazen en een wilde podiumact doen hun werk en The Shakers scoren grote hits. Tv-optredens en concerten in Duitsland volgen. In 1977 behalen de qua bezetting zeer instabiele The Shakers hun allergrootste hits, met potpourri's van oude rock & roll successen. In 1979 wordt de vetkuivenact afgeschaft.

De woorden rock 'n' roll heeft hij gepikt van enkele plaatjes. Of de term nu staat voor de manier van dansen die in die jaren gebruikelijk is, waarbij het meisje tegen de jongen aan komt (rock) en vervolgens weer wegdraait (roll) of gewoon een metafoor is voor de geslachtsdaad, zal wel nooit worden achterhaald. De term klinkt lekker en wordt al snel gemeengoed. uit de clubs. Alan Freed wordt beschimpt als 'nigger lover' en beticht van omkoping, maar zijn programma is mateloos populair onder jongeren, die via hem voor het eerst kennismaken met de opwindende dansmuziek.